Novellekonkurrence om fremtiden for alle mellem 13 og 19 år

Har du en forfatter i maven? Og elsker du at skrive? Nu kan du være med i Koldingbibliotekernes novelle-konkurrence for unge og vinde fede præmier! Deadline for indsendelse af bidrag er d. 20. august 2024

Tema: Fremtiden

Temaet for årets novellekonkurrence er fremtiden.

I litteraturen kan du læse om fremtiden i mange forskellige afskygninger og blive inspireret til din novelle. Du kan skrive om tidsrejser, kunstig intelligens eller om en verden som er blevet ødelagt af krig.

Det ser man for eksempel i dystopiske fortællinger som Hunger Games af Suzanne Collins eller Rød og Blå-trilogien af Nicole Boyle Rødtnes.

Eller hvad med en klassisk science fiction historie hvor teknologi har ændret alt, som man kan opleve i Mortal Engines af Phillip Reeve. Fremtidshistorier kan også handle om kærlighed, som i den romantiske fortælling Samme dag næste år af David Nicholls.

Der er med andre ord mange muligheder for at slå sig løs med skrivningen og naturligvis mange flere end dem der er listet her.

Krav til novellen

• Du skal være mellem 13 og 19 år for at deltage
  • Novellens tema skal være fremtiden
  • Novellen skal skrives på dansk
  • Novellen skal skrives i Word og gemmes under samme navn som novellens titel
  • I dokumentets sidehoved må du gerne skrive dit navn og alder
  • Novellen må højst fylde 1750 ord med linjeafstand 1½ og bogstavstørrelse 12

Deadline og indsendelse

• Deadline for indsendelse af din novelle er d. 20. august 2024
  • Novellen skal sendes på mail til: debor@kolding.dk
  • Husk at skrive dit navn og kontaktoplysninger i mailen

Kom til præmiefest

Vi afholder præmiefest d. 15. oktober 2024, kl. 17-18 på Kolding Bibliotek.

Alle deltagerne og deres familier er velkomne til at deltage. Der vil være et inspirationsoplæg, og vi vil afsløre vinderne af konkurrencen.

Der vil være fem kategorier med vindere, og vi kan allerede nu afsløre disse to kategorier:

•    Bedste historie
•    Bedste karakter

De sidste tre bliver først afsløret til selve præmieoverrækkelsen.

Så skriv løs! Det er kun fantasien der sætter grænser.

Vi glæder os til at læse din novelle og se hvordan netop DU har fortolket årets tema.